Etäaikaudella esityksiä, presentaatioita tai pitchejä esitettäessä niiden sisältö ja esittämisen muoto nousevat entistäkin tärkeämpään asemaan. Teamsissa tai etäyhteyksien päässä kuulija tukeutuu pääosin kalvojen sisältöihin, sillä oikeastaan hänellä ei ole ruudussa muuta katseltavaa. Vielä fyysisessä tapaamisessa pystyi katsomaan itse esiintyjää ja kuuntelemaan samalla sisältöä. Nyt katse liikkuu vain kalvoissa. Miten houkutella kuulija kysymään ja vuorovaikuttamaan?
Etäyhteyksien päässä kuulija toivoo, että sisältö olisi hänelle valmiiksi hyvin palasteltua. Etäpalaverit ovat monille jo luonnostaan haastavia ja kuormittavia, eikä kalvolta kuulijan niskaan vyörytetty tietotulva kaiken etäilykaaoksen keskellä ainakaan helpota asiaa. Osaatko sinä muokata sisältösi helposti sisäistettävään muotoon?
Esitystä rakentaessa käy helposti niin, että kalvoista tulee puhujalle muistilista ja oman esiintymisen punainen lanka katoaa. Puhuja tekee kalvot, joihin sisällyttää ne sisällöt, jotka hänen tulee muistaa käydä läpi esityksessään. Lopputuloksena on tekstiä pursuavat kalvot, joita on vaikea seurata. Ei hyvä. Mikäli tämä on työtapasi, kannattaa tehdä vielä erikseen uudet kalvot kuulijoille, joissa sitten pureskelet sisällöt kuvin tai käyt ne läpi ytimekkäästi muutamalla bullet-pointilla. Kalvoja ei myöskään saa olla liikaa. Yhden kalvon kohdalla on hyvä puhua noin 4-5 min.
Miten rakennat sisällöt helposti pureskeltavaan muotoon? Tässä sinulle neljä vinkkiä:
- Esityssisältöjä voi esittää niin, että muokkaat sisällöt kysymys-vastaus -muotoon. Ensimmäiselle sivulle kysymys, johon sitten vastaat seuraavalla sivulla. Vastaus esitetään lauseella tai kahdella. Millaisin kysymyksin voisit kuljettaa koko esityksen läpi?
- Voisitko esittää asiasi metaforan muodossa? Mitä jos avaat asiasi ja sisältösi pointin hauskalla tai toiselta toimialalta otettavalta metaforalla? Mitä jos toimintavarmuutenne olisi kuin mekaaninen kello? Mitä siitä silloin voisi sanoa?
- Toisinaan kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Kuvien, videoiden ja animaatioiden avulla saat yleisön puutuneet aivot aktivoitumaan. Kuva siellä täällä pitää asiapainotteisen esityksen elävänä ja synnyttää yleisölle tärkeitä muistijälkiä. Graafinen esitys jää helpommin mieleen ja lisäksi visuaaliset elementit edesauttavat esitettävän asian sisäistämistä verrattuna pelkkään tekstisisältöön.
- Koko asiasisältö on usein mahdollista esittää minä-tarinan kautta. Minä-tarinassa kerrot tuotteesi, palvelusi tai vaikka organisaatiomuutoksen itsesi ja omien kokemuksiesi kautta. Miten sinä näyttäydyt osana tätä muutosta? Tai miten sinä olet hyötynyt IT-järjestelmän käytöstä? Tai miten esimerkiksi yhdistät oman joukkueurheilutaustasi firmanne esittelyyyn: “minulla on tapana valita voittajajoukkue”?
Tällä tavalla asiasisältöjä esiteltäessä yleensä sisällöt kolahtavat. Kuulijat kiinnostuvat, alkavat esittää sinulle tarkentavia kysymyksiä ja pääset vuorovaikuttamaan. Se juuri onkin tavoitteesi, sillä haluat puhujana koukuttaa kuulijasi ja sitouttaa heidät sisältöösi. Mitä enemmän esityksesi houkuttaa vuorovaikutukseen kuulijoiden kanssa, sitä parempi.