Teatterin avulla tehtävä valmennus muokkaa tehokkaasti tapaamme toimia, koska oppiminen tapahtuu sekä muokkaamalla rutiineja että pois oppimalla. Tämä laajentaa keinovalikoimaamme toimia haastavissa tilanteissa.
Olen tutkinut teatteria oppimismuotona viimeiset 10 vuotta ja väitellyt aiheesta Helsingin yliopistoon aikuiskasvatustieteistä kuusi vuotta sitten. Väitöskirjassa loin teoreettista perustaa teatterille oppimismuotona. Sittemmin olen jatkanut teoreettista kehittelyä post doc -työssäni Taideyliopistossa. Väitöksen jälkeen olen vienyt läpi neljä tutkimusprojektia valmentaen suomalaisia organisaatioita ja niiden henkilöstöä sekä tehnyt laadullista tutkimusta heidän oppimiskokemuksistaan.
Seuraavat pohdinnat tukeutuvat näihin neljään viimeisimpään tutkimushankkeeseen.
Teatterissa oppiminen tapahtuu kahdella tapaa. Kun erilaisia tilanteita simuloidaan ja esitetään, olemme niissä omana itsenämme, eli reagoimme rutiininomaisesti kuten missä tahansa tilanteessa. Tiedostamme toki tilanteen olevan fiktiota, mutta vaikka koemmekin näin, samalla uudelleen elämme kaikkia vastaavanlaisia todellisen elämän tilanteita. Maneerimme ja rutiinimme tulevat näissä tilanteissa esille. Tätä kautta meidän on myös mahdollista poisoppia rutiineista (kokeilla ja luoda toistoja) ja laajentaa repertuaaria, jolla kohtaamme muita ihmisiä. Kyse ei ole keinotekoisesta näyttelemisestä vaan oman keinovalikoiman laajentamisesta.
Teatterin avulla valmennuksessa vastataan muun muassa näihin kysymyksiin:
- Miten vaikutan erilaisiin persoonallisuuksiin?
- Miten annan rakentavaa palautetta?
- Miten coachaan henkilöä joka ei halua tulla coachatuksi?
- Miten innostan ja kohtaan ihmisiä?
Kysymys ei ole ainoastaan siitä valmennetaanko teatterin keinoin vai ei. Kyse on pitkälti siitä millainen oppimisympäristö tilanteessa luodaan. Tarkemmin sanottuna, millaisen oppimisympäristön valmentaja onnistuu luomaan. Teatteriharjoitteet voivat kääntyä itseään vastaan, jos valmennuksessa mennään suoritus ja jännitys edellä. Sen sijaan ryhmän kesken tulisi syntyä luottamuksen ilmapiiri, joka syntyy valmentajan teoista käsin. Sama tilanne on urheiluvalmentajan kanssa. Osallistujalla pitää olla vahva tunne siitä, että voi epäonnistua ryhmän edessä menettämättä kasvojaan.
Taitavissa käsissä teatteri on yksi vaikuttavimmista valmennusmuodoista, joilla muokataan konkreettisia työrutiineja ja -maneereja.
Oppiminen ja työn tapojen muutos haastaa meitä kaikkia. Kiinnostuitko aiheesta? Ota yhteyttä niin kerromme lisää.